NPO Service NPO Start

Waarmee kunnen we je helpen?

Toegankelijkheid

(TT888) Ondertiteling

  • Reden voor ondertiteling

    In Nederland zijn zo'n anderhalf miljoen mensen die niet (goed) kunnen horen. Voor hen bieden we graag ondertiteling aan, zodat ook zij Nederlandse programma's kunnen volgen. Uit onderzoek is echter gebleken dat ook andere mensen gebruik maken van TT888. Zo zijn er bijvoorbeeld anderstaligen die zich de Nederlandse taal eigen willen maken, maar wordt TT888 ook vaak ingeschakeld vanwege omgevingsgeluiden tijdens het kijken naar televisie.

    Volgens de Mediawet zijn we verplicht om 95% van de Nederlandstalige programma's op NPO 1, 2 en 3 te voorzien van ondertiteling. Voor de themakanalen geldt dat de helft van de Nederlandstalige programma's ondertiteld is voor doven en slechthorenden. Het ondertitelen van de STER-reclames, die uitgezonden worden op NPO 1, 2, 3 of online, wordt niet door ons gedaan.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Aan- en uitzetten van ondertiteling

    Afhankelijk van je manier van kijken, is het aan- en uitzetten van de TT888 ondertiteling op een andere manier geregeld. Wanneer je analoog tv kijkt, zonder gebruik van een speciale ontvanger van je tv-provider, dan kun je de ondertiteling aan- en uitzetten via teletekstpagina 888. Mocht je wel een ontvanger hebben van je tv-provider, dan heb je de mogelijkheid om de ondertiteling aan en uit te zetten via het menu van de ontvanger.

    Online is het ook mogelijk om gebruik te maken van de ondertiteling. Op npostart.nl kun je klikken op het gesprekswolkje in de balk onder de player. In de NPO Start-app staat het gesprekswolkje bovenin de player weergegeven.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Live-ondertiteling

    Bepaalde programma’s, zoals het NOS Journaal, worden live ondertiteld. We maken zo veel mogelijk gebruik van teksten en filmpjes die al voor de uitzending klaar zijn. Deze worden door onze live-ploeg bewerkt en omgezet in ondertitels, die tijdens de uitzending in beeld worden gebracht.

    Wat niet voor te bereiden is, ondertitelen we echt live. Meestal krijgen wij daarbij beeld en geluid niet eerder binnen dan jij thuis. Dat de ondertiteling enkele seconden achterloopt bij het gesprokene, is daarom onvermijdelijk. Het gesprokene moet immers eerst worden omgezet in tekst.

    Voor sommige live-programma’s is een speciale voorziening getroffen, waardoor wij de uitzending één minuut eerder te zien krijgen dan de kijker thuis. Deze vertraging zorgt ervoor dat wij live-ondertiteling van hoge kwaliteit kunnen leveren en het synchroon met het gesproken woord kunnen uitzenden. Programma’s die we op deze wijze ondertitelen zijn bijvoorbeeld De Wereld Draait Door, Pauw, Jinek en Buitenhof. Voor de toekomst hopen we veel meer live-uitzendingen op deze wijze te kunnen ondertitelen.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Spraakherkenning bij live-ondertiteling

    Voor de live-ondertiteling maken we veel gebruik van spraakherkenning. Voor een goede herkenning van de woorden moet er duidelijk gesproken worden en moet de computer goed op de stem van de ondertitelredacteur zijn ingesteld. Deze luistert tijdens de uitzending naar wat gezegd wordt en zet dat, door middel van spraakherkenningssoftware, om in een titel. Zo nodig wordt de titel typend gecorrigeerd en vervolgens in beeld gebracht. De redacteur luistert, spreekt en corrigeert dus tegelijkertijd terwijl de uitzending doorgaat. Af en toe kiezen we er bewust voor om een titel met een spraakherkenningsfoutje ongecorrigeerd in beeld te brengen, om te voorkomen dat we te ver achterop raken met luisteren en vertolken.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Kleur achtergrond ondertiteling

    Ondertiteling met of zonder zwarte achtergrond op tv is een keuze van de provider. Wij sturen de ondertiteling uit met zwarte balk en kunnen hier niks aan veranderen. Afhankelijk van de provider die je hebt, kan het echter zo zijn dat je de achtergrond via de ontvanger van de provider kunt wijzigen. Wanneer je tv kijkt via de kabel, zonder digitale ontvanger van je provider, dan kun je kiezen voor de transparante weergave van Teletekst (op alle pagina's, dus ook TT888). De zwarte achtergrond valt dan weg en de gekleurde tekst blijft over.

    Op NPO Start bieden we de TT888 ondertiteling tevens aan met een zwarte balk achter de witte tekst.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Kleuren en tekens bij ondertiteling

    Omdat de TT888 ondertiteling in de eerste plaats bedoeld is voor doven en slechthorenden, wijkt deze in een paar opzichten af van de bekende 'vertalende' ondertitels.

    Zo maken wij gebruik van meerdere kleuren om sprekers van elkaar te onderscheiden: wit, geel, lichtblauw en groen. Een wisseling van kleur geeft een wisseling van spreker aan. Het is dus niet zo dat iedere spreker een eigen kleur heeft. Wel geldt de afspraak dat presentatoren en interviewers zo veel mogelijk geel worden ondertiteld. Voor ironische opmerkingen, waar die niet overduidelijk zijn, hebben we een speciaal leesteken ingevoerd. Dit ironieteken is (!), of (?) in vragende vorm.

    Om geluiden weer te geven, worden witte hoofdletters gebruikt, bijvoorbeeld TELEFOON of DE MAN ZUCHT. Gezongen tekst wordt voorafgegaan door een sterretje.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Uitzendingen online kijken met ondertiteling

    Net als op je televisie kun je onze uitzendingen online bekijken met ondertiteling voor doven- en slechthorenden. Op npostart.nl kun je klikken op het gesprekswolkje in de balk onder de player. In de NPO Start-app staat het gesprekswolkje bovenin de player weergegeven.

    Het beschikbaar maken van ondertiteling is technisch zeer ingewikkeld, waardoor het nog niet altijd mogelijk is om de ondertiteling aan te zetten. Wanneer er geen gesprekswolkje wordt weergegeven in de player, dan is er voor deze uitzending helaas (nog) geen ondertiteling beschikbaar.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Gesproken ondertiteling

  • Gesproken ondertiteling

    In 2013 zijn wij gestart met het leveren van de dienst 'gesproken ondertiteling' voor blinden en slechtzienden. Hierbij wordt de ondertiteling, de geschreven vertaling van de buitenlandse spraak, van televisieprogramma's uitgesproken door een computer gegenereerde stem. Deze wordt via een extra taalspoor naast het stereo en surround (Dolby Digital) geluid bij de zenders NPO 1, 2 en 3 uitgezonden. De gebruiker kiest hiervoor HD-kanalen, waarop dezelfde uitzendingen te zien zijn als via NPO 1, 2 en 3, maar die daar bij buitenlandse spraak kunnen worden voorzien van de gesproken ondertiteling.

    Gesproken ondertiteling is momenteel alleen beschikbaar wanneer je kijkt naar de tv-zenders NPO 1 HD, NPO 2 HD en NPO 3 HD. Online bieden we dienst (nog) niet aan.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Aan- en uitzetten gesproken ondertiteling

    Gesproken ondertiteling kun je aan- en uitzetten door met de afstandsbediening het menu van de tv-ontvanger te openen. Er zal in het configuratiemenu een optie 'taalinstellingen' aanwezig zijn, waar de gesproken ondertiteling aan- en uitgezet kan worden. Vaak kan deze ook per kanaal ingesteld worden middels de 'audio' of 'language' knop. De handleiding van het apparaat kan hierover meer duidelijkheid bieden.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Audiodescriptie

  • Audiodescriptie

    Audiodescriptie is een techniek waarbij een vertelstem, tussen de dialogen door, extra informatie geeft over een film of tv-programma. Het is een beschrijving van wat er in beeld te zien is. Audiodescriptie zorgt ervoor dat ook blinden en slechtzienden het programma kunnen volgen en meebeleven. Niet alle programma's zijn hiervoor geschikt. Met name films, dramaseries, docusoaps en infotainment lenen zich goed voor het uitzenden met audiodescriptie.

    Om audiodescriptie te gebruiken of om na te gaan welke films en series aangeboden worden met audiodescriptie kun je de app Earcatch downloaden.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Gebruik audiodescriptie

    Om audiodescriptie in te schakelen, gebruik je de app Earcatch voor tablet en telefoon. Via deze app kun je individueel en onafhankelijk van tijd, locatie en platform een film of televisieprogramma beleven. Door vooraf de audiodescriptie op de smartphone of tablet te downloaden, kan deze tijdens vertoning van de film of het programma via een koptelefoon beluisterd worden. Je hoort de beschrijvende stem als aanvulling op het geluid van de televisie.

    Je omgeving hoeft overigens niet verplicht mee te luisteren naar de audiodescriptie, omdat deze los wordt aangeboden via jouw koptelefoon. Anderen luisteren dus alleen naar het oorspronkelijke geluid via de tv.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Overig

  • Verschil audiodescriptie en gesproken ondertiteling

    Audiodescriptie is een techniek waarbij een vertelstem, tussen de dialogen door, extra informatie geeft over een film of tv-programma. Het is een beschrijving van wat er in beeld te zien is.

    Bij gesproken ondertiteling wordt de ondertiteling, geschreven vertaling van de buitenlandse spraak, van televisieprogramma's uitgesproken door een computer gegenereerde stem.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Reden voor audiodescriptie en gesproken ondertiteling

    In Nederland zijn naar schatting 350.000 mensen met een visuele beperking (een gezichtsscherpte minder dan 0.3 met beschikbare correctie). Ongeveer 80.000 van hen zijn volledig blind. Door de vergrijzing zal deze groep in de komende jaren groeien. Wij willen onze programma's ook graag toegankelijk maken voor deze groep mensen, waardoor wij gesproken ondertiteling al sinds 2013 aanbieden en daarnaast in 2016 een pilotonderzoek doen naar wat de eventuele mogelijkheden zijn met audiodescriptie.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Stel je vraag

Upload bestand