NPO Service Over NPO

Waarmee kunnen we je helpen?

Technische zaken

.

Website & Apps

  • Streamen via Airplay

    Het is vanuit de NPO App voor iPhone en iPad mogelijk om de uitzendingen via Airplay te streamen naar je Apple TV.

    Wanneer je een uitzending vanuit de app wilt streamen, kies je allereerst de gewenste uitzending. Vervolgens zie je in de player het Airplay-icoon verschijnen. Daar klik je op, zodat je je Apple TV kunt selecteren. De Apple TV zal nu automatisch de uitzending afspelen, waardoor je je iPhone/iPad kunt locken en/of kunt gebruiken als afstandsbediening. Het is niet mogelijk om je iPhone/iPad uit te schakelen.

    Een paar aandachtspunten:
    • Let er op dat beide toestellen gebruik maken van dezelfde (stabiele) wifi-verbinding
    • Stel in de instellingen van de Apple TV in dat je Airplay wilt gebruiken
    • Zorg ervoor dat de afstand niet te groot is.
    Een te grote afstand kan verschillende problemen geven, waaronder een lang laadscherm, haperende streams of het ontbreken van het Airplay-icoon in de player.

    Problemen?
    Mocht je ondanks bovenstaande toch problemen ervaren, dan kun je het beste de NPO App opnieuw installeren. Verwijder de app van je toestel, schakel zowel je Apple TV als je iPhone/iPad uit, start de toestellen opnieuw op en installeer de NPO App weer op je iPhone/iPad.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Live kijken en 'begin gemist' op NPO Start

    Het is mogelijk om op NPO Start, via npostart.nl en de NPO-app, rechtstreeks naar de zenders NPO 1, NPO 2, NPO 3 en de themakanalen te kijken. Als je klikt op 'Live' krijg je de player van NPO 1 te zien met daaronder de streams van de andere zenders. Onder de livestreams van TV vind je de livestreams van onze radiozenders. Ook met een abonnement op NPO Plus kun je de livestream bekijken. De stream zendt in dat geval wel uit in de SD-beeldkwaliteit van NPO Start.

    In de livestreams van onze televisiezenders kun je het programma dat op dat moment bezig is direct vanaf het begin bekijken. Zo hoef je niet te wachten tot de uitzending helemaal is afgelopen. Als je de livestream hebt gestart op een computer/laptop of via de NPO App op een telefoon/tablet, kun je in de player de tijdsbalk verschuiven. De oranje balk staat standaard rechts onderin de player, omdat hij gelijk loopt aan de huidige programmering. Als je deze aanklikt en naar links schuift, kun je de uitzending tot 3 uur terugspoelen. Indien je de uitzending weer gelijk wilt laten lopen met de live programmering, klik je eenvoudig rechtsonder op de knop 'Terug naar Live'.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Streamingkosten NPO App

    Het downloaden en gebruiken van de NPO App is gratis. Het streamen van de uitzendingen kan vanwege het dataverkeer naar je apparaat wel tot kosten leiden. Informeer bij je provider naar de tarieven en voorwaarden die voor jou gelden.

    Om te voorkomen dat er kosten worden gemaakt, kun je ook instellen dat uitzendingen alleen afspelen wanneer je beschikt over wifi-signaal. In de instellingen van de app kun je de optie, om uitzendingen ook af te spelen over de mobiele dataverbinding, uitschakelen.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Streamen via Chromecast

    Met Chromecast is het mogelijk om alle uitzendingen via de NPO App op je Android of iOS toestel naar je televisie te sturen.

    Wanneer je de NPO App op je telefoon of tablet opstart en een Chromecast hebt aangesloten op jouw televisie, krijg je het castlogo (het icoontje met het vierkantje en de drie boogjes) te zien in de app. Verbind de app met de Chromecast door op dit logo te tikken. Maak verbinding met jouw Chromecast en kijk op de televisie of de koppeling gelukt is. Kies een programma en bij het afspelen zal deze afspelen via Chromecast.

    Op je scherm krijg je een kleine afstandsbediening te zien waarmee je o.a. de uitzending op pauze kunt zetten. Het is tijdens de Chromecastkoppeling niet mogelijk om uitzendingen te bekijken op het scherm van jouw mobiele apparaat. Ook kun je geen uitzendingen aan je kijklijst of favorieten toevoegen. Dit kan weer als je de verbinding met je Chromecast hebt verbroken.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Uitzending niet op NPO Start, wel op NPO Plus

    Het kan zijn dat een programma wel op NPO Plus te zien is, terwijl het niet gratis op NPO Start bekeken kan worden. Uitzendrechten van programma's zijn standaard beschikbaar voor uitzending op televisie. Er zijn vervolgens andere uitzendrechten nodig om uitzendingen ook online en on demand beschikbaar te mogen maken.

    In sommige gevallen hebben we niet de mogelijkheid om deze rechten te verkrijgen, waardoor we een uitzending niet of maar een korte periode gratis beschikbaar kunnen maken. Met NPO Plus hebben we de mogelijkheid om deze uitzendingen alsnog of voor een langere periode aan te bieden. Het abonnementsgeld dat betaald wordt voor NPO Plus, wordt namelijk deels besteed aan het afkopen van deze uitzendrechten voor uitzending op NPO Plus.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Systeemvoorkeuren

    Om optimaal te kunnen kijken naar uitzendingen in de NPO App of via de site van NPO Start, zijn de onderstaande systeemvoorkeuren opgesteld. Voldoet je toestel niet aan deze voorkeuren, dan is het wel mogelijk dat NPO Start nog functioneert maar kunnen we de kwaliteit niet garanderen. 

    Het kan zijn dat er in jouw NPO App een melding verschijnt dat je een verouderde versie gebruikt, waardoor NPO Start mogelijk niet goed meer functioneert. Je wordt daarbij gevraagd te upgraden naar een meer recente versie. Dit doen we om kosten te besparen, jou te attenderen dat je een betere kijkervaring hebt als je een update uitvoert én om de mogelijkheden van nieuwe technologie maximaal in te kunnen zetten. We proberen daarbij altijd zorgvuldig te zijn. Dat betekent dat we een versie pas uitfaseren als de groep gebruikers relatief klein is en we jou één of meerdere goede alternatieven kunnen bieden.

    Computer
    Besturingssysteem:
    • Wij bieden ondersteuning vanaf Windows 10 en de meest recente MAC OS versie.
    Browsers:
    • Edge (meest recente versie)
    • Firefox (meest recente versie)
    • Chrome (meest recente versie)
    • Safari (meest recente versie, alleen op MAC OS X)

    We ondersteunen het gebruik van Linux niet. Mocht je een van bovenstaande browsers gebruiken in Linux, dan kunnen we de werking niet garanderen.

    Het gebruik van VPN, downloadmanagers, firewallsoftware en browserplugins kunnen de kijkerservaring beïnvloeden. We kunnen in dat geval een stabiel gebruik van de website niet garanderen.

    Tablet en smartphone

    • iOS 12 of hoger
    • Android 7.0 of hoger
    - Wanneer je gebruik maakt van  aangepaste firmware (Jailbreak, Cyanogenmod, MIUI of LineageOS) kunnen we de werking niet garanderen.
    - Wanneer je npostart.nl bezoekt via de browser van je tablet of smartphone, dan kunnen we de werking niet garanderen

    Smart TV
    • LG: bouwjaar 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021 (m.u.v. Netcast)
    • Panasonic: bouwjaar 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021
    • Philips: bouwjaar 2014, 2015, 2016 en 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021
    • Samsung Orsay: bouwjaar 2014 en 2015
    • Samsung Tizen: bouwjaar 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021
    - Wanneer je npostart.nl bezoekt via de browser van je Smart TV, dan kunnen we de werking niet garanderen.

    Apple TV
    • 4e generatie
    • 4K
    Android TV
    • Alle door Google goedgekeurde Android TV-devices, zoals die van Philips, Sony, TLC, NVIDIA Shield en Mi BOX S.
    Humax
    • Humax TV+ H3
    Digitale ontvanger van televisieprovider/kabelaar
    • Ziggo: Mediabox XL (met upgrade) 
    • Ziggo: Mediabox Next
    Minimale internetsnelheid
    Om probleemloos NPO Start te kijken, adviseren wij een minimale bekabelde (constante) internetsnelheid van 10 mbps. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid aanzienlijk langzamer is, wanneer meerdere mensen in huishouden tegelijk gebruik maken van het netwerk. Mocht je NPO Start willen kijken, terwijl een ander gezinslid iets downloadt, uitzendingen streamt, online gamet, etc. dan kun je alsnog problemen ervaren met het bekijken van onze content.
     
    Wifi
    Uiteraard is het ook mogelijk om te kijken via wifi. Naast bovenstaande oorzaak voor een vertraging in het netwerk, gelden er voor het gebruik van wifi nog een aantal oorzaken voor een slechtere internetsnelheid:
    • Teveel andere gebruikers (buren) op hetzelfde wifi kanaal.
    • Fysieke obstakels, zoals muren, deuren en metaal, tussen de router en het apparaat dat je gebruikt.
    • Andere elektrische apparaten, zoals babyfoons, draadloze beveiligingsapparatuur of bluetooth apparaten zijn actief.
    Je kunt de internetsnelheid testen via verschillende testwebsites, zoals speedtest.net.

    NPO App voor Xbox, Playstation, Windows 10

    Op dit moment zijn er geen plannen om een NPO-app te ontwikkelen voor de Xbox, Playstation of Windows 10. Bij de overweging om onze diensten op andere systemen aan te bieden, spelen diverse zaken een rol, zoals de kosten, het aantal gebruikers en technische mogelijkheden.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Aantal gelijktijdige kijkers NPO Plus

    Met een abonnement op NPO Plus is het mogelijk om op twee verschillende apparaten tegelijk te kijken. Wanneer een derde kijker inlogt, kan deze geen uitzending afspelen. Zodra een van de kijkers uitlogt, wordt het voor een andere kijker weer mogelijk om gebruik te maken van het abonnement. Er is geen beperking op het aantal apparaten waarop je NPO Plus kunt gebruiken.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Beeldkwaliteit

    Het overgrote deel van het on demand kijken wordt gedaan op kleinere schermen, zoals smartphones en tablets. De beeldkwaliteit van NPO Start (576p) is geschikt voor dit soort schermen. Mocht je onze uitzendingen graag bekijken in een hogere kwaliteit, dan kun je voor € 2,95 euro per maand een abonnement nemen op NPO Plus. De uitzendingen zijn hier, met uitzondering van de livestreams, beschikbaar in HD (1080p).

    Het in HD uitzenden van de miljoenen streams die maandelijks bij de NPO worden opgevraagd, is voor het gratis NPO Start financieel niet haalbaar. De benodigde investeringen in streaming- en opslagcapaciteit zouden ten koste gaan van de programma's. We kiezen er liever voor dat geld te blijven investeren in de programmering. Aan mensen die toch graag willen kijken in HD, bieden we NPO Plus aan. Het abonnementsgeld dat hiervoor wordt betaald, wordt deels gebruikt om de uitzendingen op NPO Plus in HD-kwaliteit aan te bieden.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Account koppelen/connecten

    Het is mogelijk om je NPO Start- of NPO Plus-account te koppelen met de NPO App op Smart TV, Apple TV of Android TV. Om na te gaan of de NPO App beschikbaar is op jouw toestel, klik je hier.

    Wanneer je in de NPO App op jouw device klikt op 'Inloggen', verschijnt er een code op het scherm. Er zijn twee manieren waarop je het account kunt koppelen met deze code. Let er in beide gevallen op dat de code hoofdlettergevoelig is.
    1. Het meest eenvoudige is om de koppeling te regelen met behulp van de NPO App op de tablet/smartphone van iOS of Android. Als je in deze app bent ingelogd en kiest voor 'Meer', dan zie je de optie 'Koppel TV'. Hier kun je op klikken en vervolgens de code die op je scherm staat, invullen. Na het invullen klik je op 'Koppel TV', waarna het account wordt gekoppeld.
    2. Je kunt ook een koppeling maken via de website van NPO Start. Hiervoor dien je eerst in te loggen op npostart.nl. Daarna tik je in de browser het volgende webadres: npostart.nl/connect. Op deze pagina vul je de code in die op je scherm staat. Na het invullen bevestig je, waarna het account wordt gekoppeld.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Afspeelproblemen op smarttv

    Heb je afspeelproblemen met NPO Start of NPO Plus op je smarttv? Dan kan het zijn dat de software in jouw smarttv niet door de NPO-app wordt ondersteund. Dit is zeker het geval als jouw smarttv dateert uit 2013 of ouder is. Maar het kan ook voor enkele nieuwere modellen gelden. We lichten dit graag voor je toe:

    Voor het goed laten functioneren van de NPO-app op smarttv’s, dient NPO rekening te houden met meerdere merken, type toestellen en software-specificaties. Bij elke aanpassing of verbetering in onze app moeten we hierop letten. Maar, hoe meer systemen wij moeten ondersteunen en onderhouden, hoe kostbaarder dat voor ons is. Dit dwingt NPO om keuzes te maken. Wij worden immers uit belastinggeld betaald en willen dit zo doelmatig mogelijk besteden. Met dit gegeven kunnen wij helaas niet voor iedere smarttv op de markt een werkende app aanbieden. Hiervoor maken we een afweging tussen het aantal gebruikers van het betreffende merk en type smarttv en de kosten van onderhoud en doorontwikkeling die daarvoor nodig zijn. Ook naar de toekomst toe. Helaas kan dit betekenen dat voor jouw type smarttv geen ondersteuning wordt geboden en de app niet beschikbaar is. Wil je weten welke smarttv’s en andere systemen wij wél ondersteunen, ga dan naar de pagina Systeemvoorkeuren.

    Alternatief
    We wijzen je graag op een alternatief om NPO Start of Plus op je huidige smarttv te bekijken: streamen via Chromecast of AirPlay. Daar heb je een device voor nodig, dat verbinding maakt tussen je smartphone of tablet en je smarttv. Je gebruikt je smartphone of tablet dan als een soort afstandsbediening. Lees hier meer over het streamen via Chromecast (Android) of AirPlay (Apple).

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Ondertiteling

  • Ondertiteling uitschakelen

    Bij sommige tv-toestellen kun je kiezen voor permanente weergave van de ondertitelpagina TT888. Deze instelling is uiteraard ook uit te schakelen. Druk op de knop 'menu' op de afstandsbediening en dan op 'beeld' of 'features'. Daaronder staat ook 'tekst' of 'titel'. Hier kun je de ondertiteling uitzetten. Lukt dit niet, raadpleeg dan de handleiding van je tv of neem contact op met de leverancier van je toestel.

    Kijk je digitaal?
    Indien je gebruik maakt van digitale tv, kan ook het volgende aan de hand zijn: aan het digitale signaal is een nieuwe techniek toegevoegd, DVB-ondertiteling genaamd. Deze techniek maakt het mogelijk om duidelijkere ondertitels voor doven en slechthorenden weer te geven. Deze ondertitels, herkenbaar aan de verschillende kleuren, horen standaard niet zichtbaar te zijn. Mocht dit toch (ongewenst) het geval zijn, dan je dit uitschakelen in het menu van je tv-ontvanger. Ga hiervoor met je afstandsbediening naar ondertiteling/subtitles en schakel de ondertiteling uit. Voor bedieningsvragen verzoeken wij je de handleiding van tv-ontvanger te raadplegen of contact op te nemen met de klantenservice van je tv-provider.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Kleur achtergrond ondertiteling

    Ondertiteling met of zonder zwarte achtergrond op tv is een keuze van de provider. Als NPO sturen wij de ondertiteling uit met zwarte balk en kunnen hier niks aan veranderen. Afhankelijk van de provider die je hebt, kan het echter zo zijn dat je de achtergrond via de ontvanger van de provider kunt wijzigen. Wanneer je tv kijkt via de kabel, zonder digitale ontvanger van je provider, kun je kiezen voor de transparante weergave van Teletekst (op alle pagina's, dus ook TT888). De zwarte achtergrond valt dan weg en de gekleurde tekst blijft over.

    Op NPO Start bieden we de TT888 ondertiteling tevens aan met een zwarte balk achter de witte tekst.

    Meer informatie over (TT888) Ondertiteling vind je hier.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Gesproken ondertiteling plotseling ingeschakeld

    De 'gesproken ondertiteling' is een dienst die geleverd wordt onder de HD-kanalen ten behoeve van slechtziende of blinde kijkers, die de buitenlandse taal niet begrijpen. Dit is een door een computer gegenereerde stem die wordt doorgegeven in een extra taalspoor naast het stereo en surround (Dolby Digital) geluid bij de zenders NPO 1,2 en 3.

    Het kan voorkomen dat het taalspoor op je ontvanger (settopbox of TV met ingebouwde digitale ontvanger) automatisch geactiveerd is toen de kabelmaatschappij deze begon door te geven. Dit is niet te wijten aan de kabelmaatschappij, maar kan een eigenschap zijn van de tv-ontvanger/settopbox.

    Het is eenvoudig om de stem zelf aan en uit te zetten met de afstandsbediening in het menu van de ontvanger. Er zal in het configuratiemenu een optie 'taalinstellingen' aanwezig zijn. Vaak kan deze ook per kanaal ingesteld worden middels de 'audio' of 'language' knop. De handleiding van het apparaat kan hierover meer duidelijkheid bieden.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Leesbaarheid vertalende ondertiteling

    Soms horen wij van kijkers dat zij problemen ervaren met het volgen van de vertalende ondertiteling. Wij streven bij de ondertiteling naar een goede balans tussen de leesbaarheid van de ondertiteling en het behoud van het originele beeld.

    De vertaalde ondertitels worden standaard getoond zonder zwarte balk, anders dan bij bijvoorbeeld de TT888-ondertiteling voor doven en slechthorenden. Dit omdat deze balk het beeld verstoort. Om de ondertitels goed zichtbaar te maken, gebruiken wij witte letters met een duidelijke zwarte rand. Om de letters goed leesbaar te laten zijn, wordt voor een contrasterende kleur gekozen. Even technisch: een helderheid van 87% wit.

    Een enkele keer wordt door aanleverende partijen afgeweken van deze bovenstaande standaard en dan kan de ondertiteling helaas soms onduidelijk worden. Mocht je bij een bepaalde titel duidelijk verschil zien en de titels minder goed kunnen lezen dan bij andere programma's, dan horen we dat graag.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Storingen

  • Airplay werkt niet

    Voor het gebruik van Airplay in combinatie met de NPO App is het belangrijk dat je beschikt over zowel de laatste iOS-versie op je iPhone/iPad als op je Apple TV en dat je de laatste versie van de NPO App geïnstalleerd hebt. Beide toestellen dienen ingsteld te zijn op hetzelfde (stabiele) wifi-netwerk. Verder geef je in de instellingen van de Apple TV aan dat je Airplay wilt gebruiken en zorg je ervoor dat de afstand tussen je Apple TV en iPhone/iPad niet te groot is.

    Mocht je ondanks bovenstaande toch problemen ervaren, dan kun je het beste de NPO App opnieuw installeren. Verwijder de app van je toestel, schakel zowel je Apple TV als je iPhone/iPad uit, start de toestellen opnieuw op en installeer de NPO App weer op je iPhone/iPad.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Problemen met een app

    Als een van de radio-apps of de NPO App plotseling of na een update niet meer goed werkt, kun je allereerst controleren of je verbinding hebt met het Internet en of je beschikt over de laatst mogelijke software-update van je toestel. Mocht je verbinding hebben en de laatste versie al geïnstalleerd hebben, dan adviseren we je om de app opnieuw te installeren:
    1. Verwijder de app van het toestel
    2. Schakel je toestel uit
    3. Zet het toestel na enkele minuten weer aan
    4. Installeer de app opnieuw
    Let op: wanneer je gebruik maakt van Jailbreak, LineageOS of Cyanogenmod kunnen we de werking van de apps niet garanderen.

    Indien dit niet de gewenste oplossing heeft geboden, ontvangen wij graag meer informatie. Aan de hand van die informatie kunnen wij een betere inschatting maken van de situatie en zo sneller een oplossing bieden. Zou je ons daarbij willen helpen? Vul het contactformulier onderaan deze pagina in en vermeld hierbij het volgende:

    • Op welk merk en typenummer apparaat ervaar je dit probleem?
    • Wat zijn de versiegegevens van de gebruikte webbrowser en het besturingssysteem? Indien je onze app gebruikt, kunt je aangeven welke versie van de NPO App je hebt? Zijn de NPO App en het apparaat besturingssysteem en webbrowser geüpdatet naar de meest recente versies?
    • Wat is de behaalde internetsnelheid? Een test kun je doen via speedtest.net.
    • Wanneer het gaat om afspelen van live kanalen of afleveringen, ervaar je het probleem met één of verschillende kanalen/afleveringen? Welke afleveringen of live kanalen betreft het? Vermeld de serie of het programma met daarbij het seizoen en de aflevering.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Haperende uitzendingen

    Wanneer de uitzendingen in de NPO App of via npostart.nl haperen, extra lang bufferen - of wanneer het beeld stopt met afspelen terwijl het geluid wel werkt - dan heb je onvoldoende verbinding met het internet en onze servers. Controleer je internetverbinding en schakel (indien mogelijk) over op een stabielere verbinding, bijvoorbeeld met een kabel. Het kan ook zijn dat je apparaat wat trager is omdat er te weinig geheugen beschikbaar is of omdat er gelijktijdig te veel programma's op de achtergrond draaien. Denk bijvoorbeeld aan je virusscanner die op dat moment net een scan uitvoert, of aan software die aan het updaten is.

    Om probleemloos NPO Start te kijken, adviseren wij een minimale bekabelde (constante) internetsnelheid van 8 mbps. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid aanzienlijk langzamer is wanneer meerdere mensen tegelijk gebruik maken van het netwerk. Ook als een ander gezinslid iets downloadt, uitzendingen streamt of online gamet, kun je problemen ervaren met het bekijken van onze programma's.

    Wifi
    Uiteraard is het ook mogelijk om te kijken via wifi. Naast genoemde oorzaken voor vertraging in het netwerk, kan de internetvebinding bij het gebruik van wifi nadelig worden beïnvloed door:
    • Teveel andere gebruikers (wellicht buren) op hetzelfde wifi kanaal.
    • Fysieke obstakels, zoals muren, deuren en metaal, tussen de router en het apparaat dat je gebruikt.
    • Andere elektrische apparaten, zoals babyfoons, draadloze beveiligingsapparatuur of bluetooth apparaten die actief zijn.
    Je kunt de internetsnelheid testen via verschillende testwebsites, zoals speedtest.net.

    Nog steeds problemen? Stuur ons informatie!
    Indien al het bovenstaande niet de gewenste oplossing heeft geboden, ontvangen wij graag meer informatie. Aan de hand van die informatie kunnen wij een betere inschatting maken van de situatie en zo sneller een oplossing bieden. Zou je ons daarbij willen helpen? Vul het formulier onderaan deze pagina in en vermeld in het vak 'Stel hier je vraag' de volgende gegevens:
    • Op welk merk en typenummer apparaat ervaart u dit probleem?
    • Wat zijn de versiegegevens van de gebruikte webbrowser en het besturingssysteem
    • Indien je onze app gebruikt, kunt je aangeven welke versie van de NPO App je hebt?
    • Zijn de NPO App, het besturingssysteem van je apparaat en de webbrowser geüpdatet naar de meest recente versies?
    • Wat is de behaalde internetsnelheid? Een test kun je doen via speedtest.net.
    • Wanneer het gaat om afspelen van live-kanalen of afleveringen, ervaar je het probleem bij één of verschillende kanalen of afleveringen?
    • Welke afleveringen of live-kanalen betreft het? Vermeld de serie of het programma met daarbij het seizoen en de aflevering.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Chromecast-icoon wel in beeld, maar werkt niet

    De Chromecast kan problemen geven op (beveiligde) bedrijfswifinetwerken en thuisnetwerken die gebruik maken van zogenoemede range extenders. Op bedrijfsnetwerken kan het gebeuren dat het apparaat en de Chromecast waarmee je wilt afspelen een IP-adres uit een andere range krijgen. De twee apparaten zitten dan voor de Chromecast niet in hetzelfde netwerk. Dit is op te lossen door er een gewone router tussen te plaatsen. Hiermee zitten de twee apparaten altijd in dezelfde IP-range.

    Hetzelfde kan gebeuren wanneer je thuis een range extender gebruikt. Wanneer dit apparaat niet op de juiste manier het netwerk vergroot, zit de Chromecast technisch gezien niet in hetzelfde wifi-netwerk. In dit geval heeft het netwerk dezelfde naam, maar is het niet hetzelfde netwerk.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Storing tv-zenders

    Onze tv-zenders worden door de verschillende televisieproviders/kabelaars aangeboden. Mocht je een technisch probleem ervaren met de uitzendingen op tv, dan kun je als eerste het beste contact opnemen met je eigen provider. De meeste problemen zijn namelijk niet landelijk en je provider kan je helpen om het probleem zelf op te lossen.

    Indien er wel een storing is aan onze kant, dan informeren we je hierover door een melding in beeld te plaatsen of door een balk (ticker tape) onder de uitzending te laten lopen. Daarnaast melden we de storing op service.npo.nl.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Uitzending speelt niet af in de mobiele browser

    Het is mogelijk dat een uitzending op de website van NPO Start, NPO Zapp/Zappelin en de omroepen niet kan worden afgespeeld in de mobiele browser op je telefoon of tablet. Dit heeft te maken met de auteursrechtelijke bescherming van onze content, waardoor niet elke browser het afspelen van onze uitzendingen kan ondersteunen.

    De mobiele browsers die wel geschikt zijn voor het bekijken van onze uitzendingen, zijn Google Chrome op Android en Safari op iOS. Ook raden wij als alternatief aan om de NPO App of de NPO Zapp-app te installeren op je telefoon of tablet.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Storing: Afspelen op Panasonic televisies

    Momenteel is er een storing in de NPO-app op Panasonic televisies. Hierdoor kan je problemen ervaren met het afspelen van uitzendingen in de app, bijvoorbeeld dat de uitzending blijft bufferen of dat er een zwart scherm verschijnt.

    Wij zijn druk bezig met het verhelpen van de storing. Zodra we meer informatie hebben, laten wij dit hier weten. Onze excuses voor het ongemak.

    Update 03-05-2023 16: 30: Storing met Panasonic televisies is verholpen
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Radio

  • Online luisteren naar radiozenders

    Onze radiozenders kun je beluisteren op de verschillende radiowebsites: nporadio1.nl, nporadio2.nl, npo3fm.nl, nporadio4.nl, nporadio5.nl en npofunx.nl. Hier kun je de livestream afspelen, meekijken in de studio via de webcam, uitzendingen en podcasts terugluisteren, nieuws en events van de zenders bekijken, en contact opnemen met de studio via 'App de studio' of de social kanalen van de zenders. De radiozenders beschikken daarnaast ook allemaal over een app.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Ontvangstproblemen (door radiopiraten)

    Helaas kunnen wij niet veel doen aan radiopiraterij. Wel inventariseren wij dit soort klachten over stoorzenders en horen het dan ook graag. Zelf kun je de klachten ook melden bij het Agentschap Telecom, via de site: https://www.agentschaptelecom.nl/documenten/formulieren/2019/07/02/formulier-storing-melden.

    Mocht het probleem weer voorkomen, probeer het dan op te lossen door je radio te verplaatsten of de antenne naar een andere richting te draaien.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Slechte ontvangst TA

    Als je TA (Traffic Anouncement) op je autoradio hebt aangezet, zal de radio automatisch op NPO Radio 1 springen zodra op die zender verkeersinformatie wordt gegeven. De TA schakelt echter naar de frequentie van het gebied waar je deze oorspronkelijk hebt ingesteld. Mocht je op dat moment op een heel andere lokatie rijden, met een afwijkende frequentie of waar sowieso een matige ontvangst is, dan kan de ontvangst van NPO Radio 1 niet optimaal blijken.

    Er zijn twee mogelijkheden om hier wat aan te doen:

    • NPO Radio 1 opnieuw programmeren om de radio te “leren” welke frequentie gewenst is. Je krijgt dan nog steeds te zien “Onderbreking verkeersinfo NPO Radio 1”, maar dan hoor je ook daadwerkelijk verkeersinformatie.
    • TA uitzetten
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Radiostream werkt niet

    Als je op een link klikt van een radiostream en je computer weigert hem af te spelen, kan het helpen om de website te verversen door op ctrl+F5 te drukken en de stream opnieuw op te starten. Het kan ook zijn dat je computer niet juist staat ingesteld of dat er een benodigde plug-in mist. Voor de radiostreams wordt meestal gebruik gemaakt van Flash en HTML5 voor het afspelen van audio en video. Als je hier problemen mee ondervindt, kan je proberen je Flash Player of webbrowser te updaten.

    Ben je in het buitenland, klik dan hier.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Radioproblemen in het buitenland

    Het is ons bekend dat het online beluisteren van onze radiostations in het buitenland soms tot problemen leidt. Helaas kunnen wij geen garantie geven voor internetbeluistering in het buitenland. Dit heeft te maken met de zeer complexe keten van verbindingen van onze servers naar de providers in het buitenland, waar je verbinding mee maakt. Wij blokkeren de radiostreams niet in het buitenland en ze zijn in principe overal in de wereld te beluisteren. We hebben echter geen controle over wat er met de streams later in de keten gebeurt. Het kan zijn dat sommige buitenlandse providers (bepaalde) buitenlandse websites of streams blokkeren of afknijpen. Het kan ook zijn dat de verbinding lokaal onbetrouwbaar of langzaam is.

    Mocht je problemen ondervinden bij het beluisteren, dan raden wij je aan om het op verschillende manieren te proberen: via vast/mobiel internet, via een PC/laptop, via een mobiele telefoon, via de website van de radiozenders, via npostart.nl, of probeer het op een ander tijdstip.

    Ook de visual radiostreams van onze zenders kunnen in het buitenland bekeken worden. Tijdens grote internationale sportevenementen kan de ontvangst van de visual radiostream echter tijdelijk beperkt worden tot Nederland. Dit heeft te maken met het feit dat omroepen vaak niet de rechten hebben om beelden van deze evenementen buiten Nederland uit te zenden.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Overig

  • Gratis NPO 1, 2 en 3 via de ether

    In Nederland kun je via de ether (DVB-T2) gratis NPO 1, 2 en 3 en een regionale zender ontvangen. Met behulp van een antenne en een DVB-T2 ontvanger (de meeste nieuwe tv's hebben een ingebouwde ontvanger) is het mogelijk een digitaal TV-signaal op te vangen, zonder dat daarvoor een abonnement bij een distributeur hoeft te worden afgesloten.

    Naast gratis ontvangst via de ether is het mogelijk om NPO 1, 2 en 3 gratis te streamen op NPO Start op npostart.nl en in de NPO-app. Voor (schotel)kijkers in het buitenland is BVN, het Beste van Vlaanderen en Nederland, gratis beschikbaar.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Oude programma’s terugkijken

    Programma's waarvan we de rechten hebben, gaan soms terug tot 1 januari 2009. Bij de vernieuwing van NPO Start in 2017 zijn sowieso alle uitzendingen tot 1 januari 2014 meegenomen. Uit de periode daarvóór is een zeer ruime selectie gemaakt. Niet overgezet zijn bijvoorbeeld uitzendingen die nooit of zelden zijn opgevraagd. Het zou te veel geld kosten om ook al deze oude programma's over te zetten, om ze in de nieuwe player afspeelbaar te maken.

    Nederlandse producties kun je in de meeste gevallen nog wel terugvinden en (tegen betaling) opvragen bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, dat ons audiovisuele archief beheert. Op de website zoeken.beeldengeluid.nl vind je de online catalogus waar je de uitzendingen kunt opzoeken.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Programma niet (meer) op NPO Start

    Niet alle uitzendingen zijn terug te kijken op NPO Start. In verband met uitzendrechten mogen verschillende programma's na uitzending op televisie niet of slechts een beperkte periode online beschikbaar staan.

    Als een programma voor een beperkte periode bekeken kan worden, dan staat dat aangegeven onder de player. Je ziet hier de tijd staan dat de aflevering nog online bekeken kan worden. Na deze periode verdwijnt de uitzending van NPO Start en kan deze niet meer gevonden worden. Wel kun je de uitzending nog vinden, als je deze zoekt via de online gids of als je de uitzending kort na het offline halen zoekt via Google. In dat geval staat er 'Niet beschikbaar' in de player.

    In sommige gevallen kun je een uitzending niet meer terugkijken op NPO Start, maar wordt deze nog wel aangeboden op NPO Plus. In dit geval staat dit aangegeven in de player. Door te klikken op de melding word je doorverwezen naar NPO Plus, waar je de uitzending met een abonnement alsnog kunt bekijken.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Toch reclame en SD beeldkwaliteit op NPO Plus

    Op NPO Plus kijk je in principe reclamevrij en in HD-beeldkwaliteit. Uitzondering vormen de livestreams van NPO 1, 2 en 3, want die worden vanuit NPO Start een-op-een doorgezet naar NPO Plus, inclusief de Ster. Ook worden de livestreams niet in HD aangeboden. 

    Daarnaast kan het voorkomen dat losse (gemiste) uitzendingen met reclame en in een standaard beeldkwaliteit op NPO Plus te zien zijn. In die gevallen hebben wij als NPO niet de rechten kunnen verwerven om deze programma's volgens de NPO Plus-standaard aan te bieden. Ook dan gebruiken we de beschikbaarstelling via NPO Start.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Uitzending korter of niet beschikbaar

    Niet al onze uitzendingen kunnen voor een onbeperkte periode worden teruggekeken. Afhankelijk van je TV-provider, kun je de uitzending meestal tot een week na uitzending vinden in de gemistdienst van je provider. Mocht je een uitzending van langer dan een week geleden willen bekijken, dan kun je controleren of de desbetreffende aflevering wel beschikbaar is op NPO Start. In sommige gevallen hebben wij namelijk de mogelijkheid om onze content via NPO Start langer aan te bieden.

    Sommige programma's zijn überhaupt niet te bekijken via de gemistdienst van je TV-provider, maar wel op NPO Start. Ook dit heeft te maken met uitzendrechten.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Embedden van uitzendingen

    Het is niet mogelijk om de uitzendingen van NPO Start te embedden. Je kunt alleen directe links van de uitzendingen plaatsen op je website. Bij het plaatsen van de links ben je wel gebonden aan de algemene voorwaarden. Deze voorwaarden kun je hier vinden: https://www.npostart.nl/algemene-voorwaarden-privacy. Voor Twitter en Facebook is het wel mogelijk om de uitzendingen te delen. Hiervoor kun je de “delen”-knop gebruiken, die rechts van de uitzending staat weergegeven.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Zoeken op NPO Start

    Er zijn verschillende manieren om te zoeken op NPO Start. Zo kun je onder andere gericht zoeken op datum, genre of programmatitel. Maar je kunt ook zoeken tussen aanbevolen uitzendingen.

    Onlangs uitgezonden
    Indien je een recent uitgezonden programma wil terugkijken, tot 7 dagen geleden, kun je het beste zoeken vanuit de gids. In de gids zie je onze programmering per zender en dag gerangschikt. Als er een wit start-icoon staat weergegeven naast de programmatitel, kun je de uitzending online terugkijken. Door op de titel te klikken, kom je terecht op de programmapagina en speelt de betreffende uitzending direct af.

    Programmatitel
    Zoek je een bepaald programma, gebruik dan het zoekveld op NPO Start. Als je hier het programma invult, verschijnt - zonder op enter te drukken - na enkele seconden een suggestieveld. Klik op de titel en je komt terecht op de programmapagina. Hier vind je alle uitgezonden afleveringen van het programma op volgorde van uitzenddatum.

    Onderwerp/presentator
    Via het zoekveld op NPO Start kun je ook een onderwerp, naam van een presentator, acteur, etc. invullen. Als je hier de zoekopdracht invult en op enter drukt, kom je terecht op de uitgebreide zoekpagina. Hier vind je bovenaan eerst alle programma's waar het door jou ingevulde onderwerp of de door jou gekozen naam in voor komt. Onder de programma's vind je de losse afleveringen terug, die met jouw zoekopdracht te maken hebben. Als je veel resultaten krijgt, kun je bovenin de resultaten filteren. Zo kun je bijvoorbeeld zoeken op een bepaalde periode en/of genre, waardoor je het aantal resultaten vermindert en alleen uitzendingen overhoudt die voor jou relevant zijn.

    Aanbevelingen
    Als je nog niet precies weet wat je wilt kijken of graag verrast wilt worden door ons aanbod, kun je ook zoeken tussen aanbevolen uitzendingen. Bovenin kun je kiezen voor 'Start', waar je een verzameling ziet van content die door onze redactie is geselecteerd. Daarnaast doen wij op NPO Start aanbevelingen op basis van het kijkgedrag. Wanneer je kijkt zonder registratie of inlog, krijg je aanbevelingen te zien die gebaseerd zijn op het kijkgedrag van alle gebruikers van NPO Start. Als je wel een account hebt en bent ingelogd, krijg je persoonlijk aanbevelingen, gebaseerd op jouw eigen kijkgedrag. Deze persoonlijke aanbevelingen worden specifieker naarmate je meer programma's kijkt.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Herhaaldelijk verzoek om cookies te accepteren

    In principe hoeft iedereen maar één keer toestemming te geven om cookies te accepteren. Daarna gaat het automatisch via een cookie dat op de computer gezet wordt. Het accepteren van de cookies dient wel per omroepsite gedaan te worden. Dit omdat er per omroepsite verschillende cookies geplaatst worden.

    Er kunnen verschillende oorzaken zijn dat je vaker toestemming moet geven voor het gebruik van cookies op dezelfde website:

    • Je maakt gebruik van meerdere browsers. Voor iedere browser moet één keer toestemming worden gegeven.
    • Je browser is ingesteld op het wissen van cookies (na een bepaalde tijd). In dit geval onthoudt je browser niet dat je cookies hebt geaccepteerd en krijg je de melding opnieuw.
    • Het is mogelijk dat grotere aanpassingen zijn doorgevoerd in het systeem, waarmee de toestemming wordt gevraagd. Wij zijn in dat geval wettelijk verplicht om de toestemming opnieuw te vragen.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Geo IP-blokkering in Nederland

    Sommige uitzendingen mogen wij vanwege uitzendrechten niet buiten Nederland beschikbaar maken. Deze uitzendingen blokkeren wij voor buitenlandse IP-adressen. Soms komt het voor dat je, ondanks het feit dat je in Nederland bent, toch de melding krijgt dat een uitzending op jouw locatie niet te zien is. Deze melding kan diverse oorzaken hebben:

    Internetprovider
    Het kan zijn dat de landcode van je IP-adres (nog) niet is omgezet. Dit komt vooral voor wanneer je onlangs bent overgestapt op een andere internetprovider. Om te controleren of de landcode goed staat, kun je contact opnemen met je internetprovider. Zij kunnen voor je nagaan hoe het IP-adres staat geregistreerd en kunnen de landcode aanpassen als dat nodig is. Na aanpassing wordt de wijziging automatisch doorgegeven en kun je binnen enkele werkdagen weer/alsnog de uitzendingen bekijken.

    VPN-verbinding en proxy-servers
    Wanneer je gebruik maakt van een VPN-verbinding of proxy-server kan het lijken alsof je je bevindt op een andere locatie, waardoor je ten onrechte een Geo IP-blokkering krijgt. Om deze reden ondersteunen we het gebruik van een VPN of proxy niet en kunnen we de werking van de player niet garanderen.

    Opera als browser
    Als je alleen in Opera een Geo IP-blokkering krijgt, maar met andere browsers wel kunt kijken, dan kun je dit zelf oplossen door een aanpassing in de instellingen van Opera. Je kunt in dit geval in het hoofdmenu van Opera kiezen voor de optie "Opera Turbo" en deze instelling uitschakelen.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Hoe kan ik door- en terugspoelen op de Samsung Smart TV?

    Wanneer je de NPO Start App op een SmartTV gebruikt en wilt door- of terugspoelen gebruik hier dan de navigatietoetsen van de afstandsbediening of de functietoetsen voor. Druk eerst op de navigatietoets omhoog zodat er een focus komt op de scrub bar. Druk hierna op de navigatietoets naar rechts om door te spoelen. Elke keer dat je drukt op de toets, zal de snelheid worden verdubbeld (x2, x4, x8, etc.). Je hoeft de toets niet ingedrukt te houden. Klik op de play button om te stoppen met doorspoelen. Om terug te spoelen wordt de navigatietoets naar links gebruikt. Deze werkt volgens dezelfde logica als de navigatietoets naar rechts. Belangrijk is om dus eerst de navigatietoets omhoog in te drukken voordat er kan worden door- of teruggespoeld met de navigatietoetsen.

    Hiernaast is het ook mogelijk om gebruik te maken van de functietoetsen, de dubbele pijltjes naar rechts voor doorspoelen en dubbele pijltjes naar links voor het terugspoelen. Hierbij hoeft niet eerst de navigatietoets omhoog te worden ingedrukt, het spoelen werkt meteen als een functietoets wordt ingedrukt. De functietoetsen hebben hetzelfde gedrag als de navigatietoetsen, waarbij elke druk op de toets zorgt voor een verdubbeling van de snelheid. Om te stoppen met spoelen kan je ook hier klikken op de play button.

    Let op: op dit moment is door- en terugspoelen alleen mogelijk bij video on demand content. In de livechannels kan deze optie niet worden gebruikt.  

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Opsporing verzocht minder dan een week op NPO Start

    In de regel kun je alle afleveringen van het programma Opsporing Verzocht tot een week bekijken op NPO Start en/of via de provider. Na een week wordt de uitzending offline gehaald. Indien een verdachte, gezocht in een van onze afleveringen, gevonden wordt, zijn wij wettelijk verplicht om de uitzending direct offline te halen en in te trekken. Hierdoor kan het gebeuren dat de uitzending al direct of na een paar dagen niet meer te bekijken is. 
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Stel je vraag

Upload bestand