NPO Service NPO Start

Waarmee kunnen we je helpen?

Over NPO

Reclame

  • Reden reclame

    In Nederland hebben wij een duale financiering: ongeveer tweederde van de inkomsten is afkomstig uit belastinggelden en eenderde uit reclamegelden. Met een duale financiering zijn wij niet overgeleverd aan de kwetsbaarheid, die een eenzijdige financiering met zich meebrengt. Daarbij kunnen we met deze gelden een breed, en pluriform aanbod programmeren, waarbij ook aandacht aan kleinere doelgroepen wordt besteed.

    Verder zijn wij door middel van deze financiering in staat voor relatief weinig geld een kwalitatief hoog programma-aanbod te verspreiden. Wij willen dat de diensten van de publieke omroep voor iedereen betaalbaar blijven.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Hoeveelheid reclame

    Volgens de Mediaweg mag de Stichting Etherreclame (Ster) reclame uitzenden, maar niet zo veel als commerciële omroepen. Daarnaast mogen de programma’s niet onderbroken worden.

    De commerciële omroepen mogen 15% van hun zendtijd gebruiken voor reclame. Voor Ster is dat 10%. Omdat Ster geen programma’s onderbreekt, komt het in de praktijk neer op ongeveer 7,5%.

    Commerciële omroepen maken in de programma’s nog gebruik van non-spot advertising, zoals product placement en sponsormogelijkheden. Voor ons is dat mediawettelijk niet toegestaan, met uitzondering van een paar programma’s, zoals cultuur en sport.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Klacht over reclame

    De reclames op onze tv-zenders, radiozenders en voor onze online uitzendingen worden verzorgd door de Stichting Etherreclame (Ster). Voor vragen over de reclames of over (de geschiktheid van) een bepaalde reclameboodschap kun je contact opnemen met Ster via ster.nl.

    Als je een klacht hebt over de inhoud van een bepaalde commercial, dan kun je terecht bij de Stichting Reclame Code via Reclamecode.nl

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Contact

  • Contact met NPO

    Als je het antwoord op je vraag niet kunt vinden op deze pagina of als je extra informatie wilt, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

    Twitter: @Publiekeomroep
    Facebook: https://www.facebook.com/NPO
    Mail: door onderstaand contactformulier in te vullen en te versturen
    Telefoon: 035-6775755

    Telefonisch zijn wij bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.00 uur tot 18.00 uur.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Contact met een omroep

    Als je een inhoudelijke vraag, klacht of compliment hebt over een programma, dan kun je contact opnemen met de omroep die dit programma maakt. Door hieronder te klikken op de omroepnaam kom je terecht op de juiste contactpagina.

    AVROTROS
    BNNVARA
    EO
    Human
    KRO-NCRV
    NOS
    NTR
    Omroep MAX
    PowNed
    VPRO
    WNL
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Overig

  • NLZiet

    In 2011 werd vanuit RTL het idee tot samenwerken op het gebied van video on demand (VOD) geopperd. NPO en later ook SBS besloten hier over mee te denken, omdat ook zij graag een sectorbreed initiatief wilden ondersteunen. Zo ontstond NLziet, waarbinnen NPO Plus (nu NPO Start Plus) de omgeving werd waarin onze programma's te zien zijn. Naast onze programma's kun je, met een abonnement van €7,95 euro per maand op NLZiet, ook de programma's van SBS en RTL terugkijken. Een abonnement op NLZiet sluit je af via nlziet.nl.

    Met de komst van ons vernieuwde VOD platform is het ook mogelijk om via npo.nl alleen een abonnement op NPO Start Plus af te sluiten, voor €2,95 euro per maand. Het is met een abonnement op NPO Start Plus niet mogelijk om in te loggen op nlziet.nl. Hetzelfde geldt wanneer je een abonnement hebt op NLZiet. Je kunt met dit abonnement niet inloggen op npo.nl. Een abonnement op NLZiet sluit je af via nlziet.nl. Hier vind je ook meer informatie over de abonnementsprijs en andere voorwaarden.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Logo's van omroepen en zender in uitzendingen

    Er zijn verschillende redenen waarom wij logo's in de bovenhoeken van het beeld tonen. Allereerst laten we het logo zien van de omroep, zodat je precies weet wie het programma heeft gemaakt. Je weet dan ook direct vanuit welke achtergrond het programma is gemaakt en met wie je contact kunt opnemen, wanneer je wilt reageren op het programma.

    Daarnaast plaatsen we het platformlogo, zodat je weet naar welke zender je kijkt. Dit is vooral handig wanneer je aan het zappen bent of op zoek bent naar een bepaald kanaal. Wij weten dat het afbeelden van (een of meerdere) logo's niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar wij hebben wel de ervaring dat het afbeelden van logo's ook kijkers helpt zoals hierboven wordt omschreven.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Hulp bij studie

    We vinden het altijd heel leuk om te horen dat studenten onze organisatie hebben uitgekozen om onderzoek naar te doen. Er komen echter zoveel verzoeken binnen dat wij helaas niet de tijd hebben om iedereen persoonlijk van informatie of interviews te voorzien.

    Veel van de informatie over de NPO kun je zelf online vinden. Op de website https://over.npo.nl/organisatie vind je informatie over onszelf, de geschiedenis, etc., maar ook vind je hier veel openbare documenten. Zo kun je hier bijvoorbeeld de jaarverslagen, consessiebeleidsplannen, besluiten & publicaties en terugblikken terugvinden.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Omroepen

  • Verschillende omroepen

    Op dit moment zijn er negen omroepen: AVROTROS, BNN-VARA, HUMAN, KRO-NCRV, Omroep MAX, EO, WNL, PowNed en VPRO.

    Naast omroepen zijn er taakomroepen. Zij hebben een, in de Mediawet benoemde, taakopdracht. Zo zorgt de NOS voor brede, onafhankelijke nieuwsvoorziening. De NTR maakt programma's over kunst en cultuur, minderheden, jeugd, educatie en achtergrondjournalistiek.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Voorwaarden nieuwe omroep

    Er zijn een aantal voorwaarden waar een nieuwe omroepvereniging aan moet voldoen.

    - Minimaal 50.000 leden, van 16 jaar en ouder en in Nederland wonend. Alle leden moeten de kosten van het lidmaatschap, van minimaal € 5,72 hebben betaald.
    - Een maatschappelijke, culturele, godsdienstige of geestelijke stroming vertegenwoordigen en de programma's hier op richten.
    - Toegevoegde waarde voor het bestaande omroepenbestel, op basis van de inhoud van haar programmering.

    Wanneer een nieuwe omroep denkt aan deze voorwaarden te voldoen, kan binnen de wettelijke aanmeldingsperiode (deze vindt eens in de vijf jaar plaats) een verzoek tot voorlopige erkenning worden ingediend bij het Commissariaat voor de Media. Het Commissariaat stuurt de aanvraag vervolgens door aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, die uiteindelijk beslist over de toelating.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Het verschil tussen publieke en commerciële omroepen

    Het grootste verschil tussen de publieke omroep en de commerciële omroep schuilt in de programmamix. De publieke omroep zendt niet alleen drie keer zoveel informatieve programma's uit, maar legt in het totale aanbod ook een sterkere nadruk op kunst en cultuur dan de commerciële omroep. Het is hierbij ons doel om ons op alle doelgroepen te richten. Daarnaast zenden we voor het overgrote deel (85%) Nederlandse producties uit. Dit is bijna twee keer zoveel als bij de commerciële zenders.

    Tot slot is de hoeveelheid reclame een verschil. De commerciële omroepen mogen 15% van hun zendtijd gebruiken voor reclame. Voor Ster is dat 10%. Omdat Ster geen programma's onderbreekt, komt het in de praktijk neer op ongeveer 7,5%.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Rol NPO binnen het Nederlandse omroepbestel

    De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) is de bestuursorganisatie van de gehele publieke omroep. Als organisatie hebben wij zes duidelijk herkenbare taken:

    - Het bevorderen van de samenwerking en cohesie tussen de omroepen
    - De programmering van het media-aanbod
    - Het verdelen van de budgetten voor de verschillende omroepen
    - Het verzorgen van de distributie
    - Het ondersteunen van de omroepen bij ondertiteling, aankoop en verkoop van programma's
    - Het uitvoeren van zelfstandig onderzoek naar de kwaliteit en imago van de platforms radio, televisie en internet.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Stel je vraag

Upload bestand