NPO Service NPO Start

Waarmee kunnen we je helpen?

NPO Start (Plus)

Mogelijkheden

  • Verschillende abonnementsvormen

    Op NPO Start kun je als gebruiker kiezen tussen 3 abonnementsvormen, afhankelijk van jouw wensen en kijkgedrag.

    1. Gratis en anoniem
    Allereerst hebben we de gratis, anonieme variant, waar je geen account voor hoeft aan te maken. Als anonieme kijker kun je, net zoals je met Uitzending Gemist kon, uitzendingen gratis terugkijken, de livestreams van al onze tv-zenders bekijken en de radiozenders live beluisteren.

    2. Gratis en geregistreerd
    Als tweede optie heb je de mogelijkheid om een gratis account aan te maken. Met dit account heb je als extra mogelijkheden dat je meerdere (kinder)profielen kunt aanmaken, favorieten kunt aanmaken, verder kunt kijken op een later moment op al je apparaten en dat je persoonlijke aanbevelingen krijgt.

    3. Betaald en extra service
    Tot slot bieden we een betaalde abonnementsvorm aan, namelijk NPO Start Plus. Voor €2,95 euro per maand krijg je als extra service geen reclames te zien, kun je de uitzendingen langer terugkijken, eerdere seizoenen afspelen en kijken in HD kwaliteit.

      NPO Start NPO Start met gratis account NPO Start Plus *
    Uitzendingen terugkijken Ja Ja Ja
    Livestreams van alle tv-zenders Ja Ja Ja
    Livestreams van alle radiozenders Ja Ja Ja
    TT888 ondertiteling Ja Ja Ja
    Meerdere (kinder)profielen Nee Ja Ja
    Persoonlijke aanbevelingen Nee Ja Ja
    Favorieten (op al je toestellen) Nee Ja Ja
    Kijk verder (op al je toestellen) Nee Ja Ja
    Notificaties voor jouw favorieten Nee Ja Ja
    Beeldkwaliteit SD SD HD
    Langer terugkijken dan op NPO Start Nee Nee Ja
    Zonder reclame Nee Nee Ja
    Previews en eerdere seizoenen Nee Nee Ja

    * Voor een abonnement op NPO Start Plus betaal je € 2,95 per maand.

    Klik hier om een gratis account te registreren of om een abonnement af te sluiten op NPO Start Plus.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Betalen voor NPO Start Plus

    NPO Start Plus biedt, anders dan het gratis aanbod van NPO Start, voor € 2,95 euro per maand extra programma's aan zoals (buitenlandse) series, documentaires en films. Bovendien is het hele aanbod van NPO Start Plus voor langere tijd beschikbaar en kun je tot een jaar terugkijken zonder reclame in HD kwaliteit. Daarbij geldt nog steeds dat de publieke omroepen geen commercieel belang hebben. De publieke programma's worden met belastinggeld en STER-inkomsten gemaakt.

    Voor het online streamen van televisieprogramma's gelden andere rechten, die afgekocht moeten worden, dan de rechten voor uitzending op tv. Dit geldt voor aangekochte programma's, maar ook voor programma's van de publieke omroepen. De inkomsten die binnenkomen via NPO Start Plus zijn bedoeld om deze uitzendrechten en de hogere beeldkwaliteit te bekostigen. Het geld dat overblijft, wordt gestopt in het maken van nieuwe programma's.

    Het gratis aanbod van npo.nl blijft gewoon bestaan. Een abonnement op NPO Start Plus sluit je af via de link https://www.npo.nl/aanmelden



    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • NPO Start Plus zonder NLZiet

    NLZiet is een samenwerking tussen SBS, RTL en NPO, waar je met een abonnement van €7,95 euro per maand de uitzendingen van KIJK, RTLXL en NPO Start Plus kunt bekijken. Dit abonnement sluit je af bij NLZiet, waarna je vervolgens via nlziet.nl en/of de NLZiet-app de uitzendingen kunt bekijken.

    Het is ook mogelijk om voor €2,95 euro per maand een abonnement af te sluiten op alleen NPO Start Plus. Dit abonnement kun je niet afsluiten bij NLZiet, maar vind je terug op npo.nl. Het is met een abonnement op NPO Start Plus niet mogelijk om in te loggen op nlziet.nl. Hetzelfde geldt wanneer je een abonnement hebt op NLZiet. Je kunt met dit abonnement niet inloggen op npo.nl.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Uitzendingen streamen via Airplay

    Het is vanuit de NPO Start-app voor iPhone en iPad mogelijk om de uitzendingen via Airplay te streamen naar je Apple TV.

    Wanneer je een uitzending vanuit de app wilt streamen, kies je allereerst de gewenste uitzending. Vervolgens zie je in de player het Airplay icoon verschijnen waar je op kunt klikken en je je Apple TV kunt selecteren. De Apple TV zal nu automatisch de uitzending afspelen, waardoor je je iPhone/iPad kunt locken en/of kunt gebruiken als afstandsbediening. Het is niet mogelijk om je iPhone/iPad uit te schakelen.

    Let er wel op dat beide toestellen gebruik maken van dezelfde (stabiele) wifi-verbinding, dat je in de instellingen van de Apple TV hebt ingesteld dat je Airplay wilt gebruiken en zorg ervoor dat de afstand niet te groot is. Anders kun je verschillende problemen ervaren, waaronder een lang laadscherm, haperende streams of het ontbreken van het Airplay icoon in de player.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • De gids op NPO Start

    Op npo.nl vind je de online gids, door bovenin beeld te kiezen voor 'Gids'. In de NPO Start-app staat de optie 'Gids' onderaan.

    In de balk boven de gids kun je aangeven of je de gids van radio of tv wilt zien en welke zender je graag wilt bekijken. Ook kun je selecteren welke dag en welk dagdeel je zoekt. Je kunt de gids van 7 dagen vooruit, 7 dagen achteruit en van vandaag bekijken. Staat er een wit start icoon naast de programmatitel, dan is er een video beschikbaar. Bij programma's die reeds op tv zijn uitgezonden, betekent dit dat je hier de uitzending kunt vinden om terug te kijken. Van programma's die nog uitgezonden gaan worden, vind je in deze gevallen veelal een preview van de uitzending.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • NPO Start-app voor Playstation, Xbox, Windows 10

    Op dit moment zijn er geen plannen om een NPO Start-app te ontwikkelen voor de Xbox, Playstation of Windows 10. Afhankelijk van diverse zaken, waaronder de kosten, het aantal gebruikers en technische mogelijkheden, overwegen we om onze diensten aan te bieden op andere systemen.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Live kijken en luisteren op NPO Start

    Het is mogelijk om op NPO Start, via npo.nl en de NPO Start-app, rechtstreeks naar de zenders NPO 1, NPO 2, NPO 3 en de themakanalen te kijken. Als je klikt op 'Live' krijg je de player van NPO 1 te zien met daaronder de streams van de andere zenders. Bovenin je beeld kun je er ook voor kiezen om 'Radio' te selecteren, waarna je live naar de radiozenders kunt luisteren en kijken. Ook met een abonnement op NPO Start Plus kun je de livestream bekijken. De stream zendt in dat geval wel uit in dezelfde kwaliteit als op NPO Start.

    Als je kijkt naar de livestream van NPO 1, NPO 2 of NPO 3, dan heb je de mogelijkheid om het programma dat op dat moment bezig is vanaf het begin te bekijken. Zo hoef je niet te wachten tot de uitzending is afgelopen en teruggekeken kan worden. Als je klikt op het starticoon met pijltje, linksonder de player, dan springt de huidige uitzending terug naar het begin van de aflevering. Klik je vervolgens weer op de live knop, dan schakelt de stream weer over naar de live uitzending. Het is niet mogelijk om de livestream door en terug te spoelen of om te pauzeren. Dat gaan we wel aanbieden, maar de exacte termijn hiervoor is nog niet bekend.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • (Internet)kosten NPO Start-app voor tablet en telefoon

    Het downloaden en gebruiken van de NPO Start-app is gratis. Het streamen van de uitzendingen kan vanwege het dataverkeer naar je apparaat wel tot kosten leiden. Informeer bij je provider naar de tarieven en voorwaarden die voor jou gelden.

    Om te voorkomen dat er kosten worden gemaakt, kun je ook instellen dat uitzendingen alleen afspelen wanneer je beschikt over wifi-signaal. In de instellingen van de app kun je de optie, om uitzendingen ook af te spelen over de mobiele dataverbinding, uitschakelen.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Chromecast in de NPO-app

    Met Chromecast is het mogelijk om alle uitzendingen via de NPO Start-app, voor je Android en/of iOS toestel, naar je televisie te sturen.

    Wanneer je de NPO Start-app opstart en een Chromecast hebt geïnstalleerd in jouw televisie, dan krijg je het castlogo (het icoontje met het vierkantje en de drie boogjes) te zien in de app. Verbind de app met de Chromecast door op dit logo te tikken. Maak verbinding met jouw Chromecast en kijk op de televisie of de koppeling gelukt is. Kies een programma en bij het afspelen zal deze afspelen via Chromecast.

    Op je scherm krijg je een kleine afstandsbediening te zien waarmee je o.a. de uitzending op pauze kunt zetten. Het is tijdens de Chromecastkoppeling niet mogelijk om uitzendingen te bekijken op het scherm van jouw mobiele apparaat, uitzendingen aan je kijklijst toevoegen of favorieten toevoegen. Dit kan weer als je de verbinding met je Chromecast verbreekt.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Zoeken op NPO Start

    Er zijn verschillende manieren om te zoeken op NPO Start. Zo kun je onder anderen zoeken op datum, genre, programmatitel of laat je je verrassen door de redactie en aanbevelingen.

    Onlangs uitgezonden:
    Wanneer je vooral net uitgezonden content wilt terugkijken, tot 7 dagen geleden, dan kun je het beste zoeken vanuit de gids. In de gids zie je onze programmering per zender in gidsvorm. Als er een wit start-icoon staat weergegeven naast de programmatitel, dan kun je de uitzending online terugkijken. Door op de titel te klikken, kom je terecht op de programmapagina en speelt de betreffende uitzending direct af.

    Programmatitel:
    Rechts bovenin op npo.nl vind je een zoekveld. Hier kun je het gewenste programma invullen, zonder op enter te drukken, waarna na enkele seconden een suggestieveld verschijnt. Klik in dit veld op de programmatitel en je komt terecht op de programmapagina. Hier vind je alle uitgezonden afleveringen van het programma op volgorde van uitzenddatum.

    Onderwerp/presentator:
    Via het zoekveld, rechts bovenin op npo.nl, kun je ook een onderwerp, naam van een presentator, acteur, etc. invullen. Als je hier de zoekopdracht invult en op enter drukt, kom je terecht op de uitgebreide zoekpagina. Hier vind je bovenaan eerst alle programma's waar het door jou ingevulde onderwerp of de door jou gekozen naam in voor komt. Onder de programma's vind je de losse afleveringen terug, die te maken hebben met jouw zoekopdracht.. Als je veel resultaten krijgt, kun je bovenin de resultaten filteren. Zo kun je bijvoorbeeld zoeken op een bepaalde periode en/of genre, waardoor je het aantal resultaten vermindert en alleen uitzendingen overhoudt die voor jou relevant zijn.

    Aanbevelingen:
    Als je nog niet precies weet wat je wilt kijken of graag verrast wilt worden door het aanbod, kun je ook zoeken tussen aanbevolen uitzendingen. Bovenin kun je kiezen voor 'Start', waar je een verzameling ziet van door onze redactie uitgezochte content. Daarnaast doen wij op NPO Start aanbevelingen op basis van het kijkgedrag. Wanneer je je niet geregistreerd hebt en niet bent ingelogd, en voor ons dus een anonieme kijker bent, dan krijg je aanbevelingen te zien die gebaseerd zijn op het kijkgedrag van alle gebruikers van NPO Start. Als je wel bent ingelogd, dan krijg je persoonlijk aanbevelingen, die zijn gebaseerd op jouw eigen kijkgedrag. Deze persoonlijke aanbevelingen worden specifieker naarmate je meer programma's kijkt.

    Klik hier voor een filmpje waarin bovenstaande stap voor stap wordt uitgelegd.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Begin gemist in livestreams

    Als je kijkt naar de livestream, dan heb je de mogelijkheid om het programma dat op dat moment bezig is vanaf het begin te bekijken. Zo hoef je niet te wachten tot de uitzending is afgelopen en teruggekeken kan worden. Als je klikt op het starticoon met pijltje, linksonder de player, dan springt de huidige uitzending terug naar het begin van de aflevering. Klik je vervolgens weer op de knop, dan schakelt de stream weer over naar de liveuitzending.

    Het is niet mogelijk om de livestream door en terug te spoelen of om te pauzeren. Dat gaan we wel aanbieden, maar de exacte termijn hiervoor is nog niet bekend.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • NPO Start-app voor Android TV

    Op dit moment hebben we nog geen NPO Start-app beschikbaar voor Android TV. De wens voor een app op dit platform hebben wij wel en de mogelijkheden om een app te ontwikkelen wordt onderzocht. Wanneer de app beschikbaar komt, is nog niet bekend.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Beeldkwaliteit NPO Start en NPO Start Plus

    Het overgrote deel van het on demand kijken wordt gedaan op kleinere schermen, zoals smartphones en tablets. De beeldkwaliteit van NPO Start (576p) is geschikt voor dit soort schermen. Mocht je onze uitzendingen graag bekijken in een hogere kwaliteit, dan kun je voor € 2,95 euro per maand een abonnement nemen op NPO Start Plus. De uitzendingen zijn hier beschikbaar in HD (1080p).

    Het in HD uitzenden van de miljoenen streams die maandelijks bij de NPO worden opgevraagd, is voor het gratis NPO Start financieel niet haalbaar. De benodigde investeringen in streaming- en opslagcapaciteit zouden ten koste gaan van de programma's. We kiezen er liever voor dat geld te blijven investeren in de programmering. Aan mensen die toch graag willen kijken in HD, bieden we NPO Start Plus aan. Het abonnementsgeld dat wordt betaald voor NPO Start Plus wordt deels gebruikt om de uitzendingen op NPO Start Plus in HD kwaliteit aan te bieden.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Aanbevelingen op NPO Start

    Om het grote aanbod op NPO Start zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de voorkeuren van onze kijkers, doen wij op NPO Start aanbevelingen van programma's. Er zijn twee soorten aanbevelingen: algemene aanbevelingen en persoonlijke aanbevelingen.

    Algemene aanbevelingen krijg je als je niet bent ingelogd (en dus anoniem bent) en zijn gebaseerd op het kijkgedrag van alle gebruikers van NPO Start. Op basis van die data kunnen we je bij een specifiek programma suggesties doen voor programma's die daar op lijken en die je wellicht ook interessant vindt. Persoonlijke aanbevelingen krijg je te zien nadat je je geregistreerd hebt en als je bent ingelogd. Deze zijn gebaseerd op de programma's die je gekeken hebt en zullen dus specifieker worden naarmate je meer programma's kijkt.

    Tevens willen we, conform de doelstelling van de NPO, het publiek in aanraking laten komen met het brede scala aan programma's van de publieke omroep. Waar mogelijk zullen we daar aanbevelingen voor inzetten, ook om een zogenaamde filterbubbel te voorkomen. We zullen die aanbevelingen nog steeds baseren op het huidige kijkgedrag (voor zowel ingelogde als anonieme gebruikers), maar er daarnaast voor zorgen dat een of meerdere van de aanbevelingen niet van hetzelfde genre en/of omroep zijn. Hierdoor hopen we dat er meer afwisseling komt in de aanbevelingen en dat mensen meer programma's van de publieke omroep gaan ontdekken.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • NPO Start-app voor Smart TV

    Wanneer je beschikt over een Smart TV van het merk LG, Panasonic, Philips of Samsung, van het bouwjaar 2014, 2015, 2016 of 2017, dan komt (of is) de nieuwe NPO Start-app beschikbaar op je Smart TV. In de NPO Start-app kun je de livestreams vinden van onze tv- en radiozenders, maar ook programma's terugkijken en inloggen. Als je bent ingelogd in de app kun je favorieten terugvinden, verder kijken en krijg je persoonlijk aanbevelingen te zien. Het is ook mogelijk om in te loggen op NPO Start Plus.

    De NPO Start-app is op dit moment beschikbaar op de volgende Smart TV's:
    - Philips: bouwjaar 2014, 2015, 2016 en 2017
    - Samsung: bouwjaar 2014, 2015, 2016, 2017 en 2018
    - Panasonic: bouwjaar 2016, 2017 en 2018
    - LG: bouwjaar 2014, 2015, 2016, 2017 en 2018

    De NPO Start-app wordt op toestellen van LG niet automatisch overschreven met de nieuwe versie. We adviseren je daarom om de oude app te verwijderen en de nieuwe te installeren vanuit de appstore.

    Ook op onderstaande Smart TV's komt de nieuwe NPO Start-app binnenkort beschikbaar. Een datum waarop de app beschikbaar is, is op dit moment nog niet bekend. Zodra de app gedownload kan worden, laten we dat in dit artikel weten.
    - Panasonic: bouwjaar 2014 en 2015

    Ook als je niet beschikt over een van bovenstaande modellen kun je uitzendingen bekijken op je televisie. Met het gebruik van een Chromecast of Apple TV kun je uitzendingen naar je tv streamen vanuit de NPO Start-app voor tablet en telefoon (met Android of iOS).
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Het verschil tussen NPO Start en NPO Start Plus

    NPO Start, het oude Uitzending Gemist, is helemaal gratis. Daar zijn alle programma’s die op NPO 1, NPO 2 en NPO 3 zijn uitgezonden, minstens een week lang terug te kijken. Ook kun je hier gratis de livestreams van NPO 1, NPO 2, NPO 3, en de extra kanalen bekijken.

    NPO Start Plus is een extra service waar je tegen betaling van € 2,95 euro per maand programma's langer kunt terugkijken, of soms al eerder kunt bingewatchen. Reclamevrij en in een hogere beeldkwaliteit. Om bepaalde programma's, zoals series en buitenlandse programma's, langer dan 7 dagen te kunnen aanbieden, dienen de rechthebbenden een vergoeding te ontvangen. Deze extra kosten kunnen wij niet financieren uit de programmabudgetten, maar kunnen wij wel bekostigen door een vergoeding van € 2,95 euro per maand te vragen. NPO Start Plus is dus een extra service voor mensen die dit graag willen. Het gratis NPO Start blijft gewoon bestaan.

    Klik hier voor een gedetailleerd overzicht van de verschillende abonnementsvormen.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • NPO Start-app voor Apple TV beschikbaar

    De NPO Start-app is beschikbaar voor de Apple TV. De app is beschikbaar op Apple TV 4e generatie en Apple TV 4K. Je kunt de app downloaden en installeren vanuit de Appstore op de Apple TV.

    Wanneer je beschikt over een oudere Apple TV, dan is het ook mogelijk om uitzendingen op tv te kijken. Je kunt in dat geval uitzendingen vanuit de NPO Start-app op de iPhone of iPad naar de Apple TV streamen via Airplay.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Mijn NPO

  • Gratis account aanmaken

    Het is op npo.nl mogelijk om een gratis account aan te maken. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om favorieten aan te maken, kun je verder kijken op al je apparaten en ontvang je persoonlijk aanbevelingen op basis van je kijkgedrag.

    Doorloop onderstaande stappen om een account aan te maken.

    1. Ga naar www.npo.nl en klik rechtsboven op 'Registreren'.
    2. Kies de eerste kolom en klik op 'Kies NPO Start'* en vul de gegevens in.
    3. Lees en accepteer de 'Algemene Voorwaarden'.
    4. Druk op de knop 'Aanmelden'.
    5. Er wordt een bevestigingsmail naar je verzonden.
    6. Activeer je account door binnen vier dagen op de link in de e-mail te klikken en een wachtwoord op te geven.
    7. Ga terug naar npo.nl of de NPO Start-app en log in.

    * Je kunt hier ook kiezen om een abonnement op NPO Start Plus af te sluiten. Hoe dat precies werkt, vind je hier.

    Klik hier voor een filmpje waarin bovenstaande stap voor stap wordt uitgelegd.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Kijklijst en favorieten aanmaken

    Wanneer je bent ingelogd op NPO Start of NPO Start Plus, kun je zelf aangeven welke programma's je wilt volgen of welke uitzendingen je op een later tijdstip wilt kijken.

    Op de programmapagina van het programma en bij de player van de uitzending vind je de optie 'Volgen'. Als je hier op klikt verandert het plusicoon in een 'v', wat betekent dat je de serie vanaf nu volgt en nieuwe afleveringen nu automatisch in jouw account komen te staan onder het kopje 'Dit volg je' onder 'Mijn NPO'. Bij uitzendingen kun je ook aangeven dat je deze later wilt bekijken. Hiervoor klik je op 'Kijk later' aan de rechterkant van de player. De uitzending wordt nu op je kijklijst gezet in jouw account, onder het kopje 'Kijk later' onder 'Mijn NPO'

    Programma's die je volgt en de kijklijst vind je terug op al je apparaten. Mocht je een uitzending op npo.nl markeren als 'Kijk later' of als favoriet, dan wordt deze hetzelfde geregistreerd in de NPO Start-app, mits je daar natuurlijk ook bent ingelogd.

    Klik hier voor een filmpje waarin bovenstaande stap voor stap wordt uitgelegd.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Extra kijkersprofielen

    Het is mogelijk om in je account meerdere profielen toe te voegen. Elk profiel heeft vervolgens zijn eigen lijst van programma's die verder gekeken kunnen worden, programma's die gevolgd kunnen worden, een eigen 'Kijk later' lijst, een eigen kijkgeschiedenis en persoonlijke aanbevelingen.

    Ook kun je een speciaal profiel aanmaken voor je kind(eren), waarbij je tevens de leeftijd kunt aangeven. Kinderen kunnen met een kindprofiel zelf favorieten en kijklijsten aanmaken en alleen uitzendingen afspelen die door Kijkwijzer zijn geclassificeerd als niet schadelijk voor zijn/haar leeftijd. Informatie over het classificeren van uitzendingen door Kijkwijzer vind je op kijkwijzer.nl.

    Volg onderstaande stappen om een (kinder)profiel aan te maken.
    1. Log in op npo.nl met je inloggegevens.
    2. Klik op je gebruikersnaam rechts bovenin beeld en kies voor 'Instellingen'.
    3. Ga naar beneden, naar 'Profielen'.
    4. Klik op 'Nieuw profiel' en vul de velden in.
    5. Voer een pincode in, als je deze nog niet hebt ingesteld en ervoor kiest om een kinderprofiel aan te maken, en klik op opslaan.
    6. Het profiel is aangemaakt.

    Klik hier voor een filmpje waarin bovenstaande stap voor stap wordt uitgelegd

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Facturen

    Voor een abonnement op NPO Start Plus betaal je eenmalig €0,01 euro, waarna je maandelijks €2,95 euro betaalt. Het maandelijkse abonnementsgeld wordt automatisch van je rekening geschreven. Indien je op de 5e van de maand een abonnement hebt afgesloten, dan wordt er altijd op de 5e van de maand abonnementsgeld afgeschreven.

    De facturen van je abonnement vind je terug in je account op npo.nl. Klik hiervoor op je gebruikersnaam en ga vervolgens naar 'Instellingen'. Bovenin je scherm zie je de opties 'Mijn account' en 'Facturen overzicht' staan. Door te klikken op 'Facturen overzicht' kom je terecht bij de facturen. Als je klikt op de datum van de factuur, in de eerste kolom, opent zich een detailscherm. Hier vind je meer informatie over de betreffende betaling.

    Je kunt de facturen ook eenvoudig printen door in de browser te klikken op het printicoon. De factuur wordt geprint met een witte achtergrond en niet met de zwarte achtergrond, zoals deze getoond wordt in Mijn NPO.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • NPO Start Plus account aanmaken

    Het is op npo.nl mogelijk om NPO Start Plus account aan te maken. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om voor €2,95 euro per maand o.a. programma's langer terug te kijken, in HD kwaliteit en zonder reclame. Een abonnement op NPO Start Plus kun je nu voor slechts €0,01 euro een maand uitproberen en is maandelijks opzegbaar. Het is helaas niet mogelijk om vanuit de NPO Start-app op je iPhone of iPad een abonnement af te sluiten op NPO Start Plus.

    Doorloop onderstaande stappen om een account aan te maken.

    1. Ga naar www.npo.nl en klik rechtsboven op 'Registreren’.
    2. Kies de tweede kolom en klik op 'Kies NPO Start Plus'* en vul de gegevens in.
    3. Lees en accepteer de 'Algemene Voorwaarden' en druk op de knop 'Aanmelden'.
    4. Er wordt een bevestigingsmail naar je verzonden.
    5. Activeer je account door binnen vier dagen op de link in de e-mail te klikken en een wachtwoord op te geven.
    6. Ga terug naar npo.nl en klik op 'Inloggen'.
    7. Kies de gewenste betaalmethode, lees en accepteer de gebruikersvoorwaarden en klik op 'Ga naar betalen'.
    8. Je wordt nu doorgelinkt naar de betaalpagina, waar je de betaling kunt doen.
    9. Na betaling ga je terug naar npo.nl en kun je genieten van je abonnement.

    * Je kunt hier ook kiezen om een gratis NPO Start account te registreren. Hoe dat precies werkt, vind je hier.

     

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Kinderprofielen

    Met een gratis account op NPO Start en/of een abonnement op NPO Start Plus heb je de mogelijkheid om kindprofielen aan te maken. Kinderen kunnen met een kindprofiel zelf favorieten en kijklijsten aanmaken en alleen uitzendingen afspelen die door Kijkwijzer zijn geclassificeerd als niet schadelijk voor zijn/haar leeftijd. Informatie over het classificeren van uitzendingen door Kijkwijzer vind je op kijkwijzer.nl.

    Volg onderstaande stappen om een kinderprofiel aan te maken.
    1. Log in op npo.nl met je inloggegevens.
    2. Klik op je gebruikersnaam rechts bovenin beeld en kies voor 'Instellingen'.
    3. Ga naar beneden, naar 'Profielen'.
    4. Klik op 'Nieuw profiel' en vul de velden in.
    5. Voer een pincode in, als je deze nog niet hebt ingesteld, en klik op opslaan.
    6. Het profiel is aangemaakt.

    Door op je gebruikersnaam te klikken, zie je nu de extra optie 'Selecteer profiel' verschijnen. Door te klikken op het aangemaakte kindprofiel kun je nu gebruik maken van het kindprofiel. Houd er rekening mee dat een kindprofiel minder menuopties heeft, dan een normaal profiel. Zo kan het kind niet zelf uitloggen, om te voorkomen dat hij/zij alsnog volwassen content kan afspelen.

    Wil je weer overschakelen naar een ander profiel, dan kun je simpelweg klikken op de gebruikersnaam en kiezen voor 'Selecteer profiel'. Kies het gewenste profiel en voer de pincode in om over te schakelen.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • NPO Start Plus abonnement afsluiten vanuit de iOS app

    Conform de regels van Apple zouden wij voor ieder afgesloten abonnement vanuit de app een afdracht van het abonnementsgeld aan Apple moeten doen. Het is vanuit de NPO Start-app voor iPhone en iPad om deze reden helaas niet mogelijk om een abonnement af te sluiten op NPO Start Plus. Om alsnog een abonnement af te sluiten, vanaf je iPhone of iPad, ga je via de browser naar npo.nl. Na het afsluiten van een abonnement, kan je wel inloggen op de app en genieten van de voordelen van NPO Start Plus op iPhone en iPad.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Aantal gelijktijdige kijkers op NPO Start Plus abonnement

    Met een abonnement op NPO Start Plus is het mogelijk om op twee verschillende apparaten tegelijk te kijken. Wanneer een derde kijker inlogt, kan deze geen uitzending afspelen. Zodra een van de kijkers uitlogt, wordt het voor een andere kijker weer mogelijk om gebruik te maken van het abonnement. Er is geen beperking op het aantal apparaten waarop je NPO Start Plus kunt gebruiken.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Abonnement NPO Start Plus opzeggen

    Je kunt je abonnement op NPO Start Plus maandelijks stopzetten. Volg hiervoor onderstaande stappen.

    1. Log in op npo.nl met je inloggegevens.
    2. Klik op je gebruikersnaam rechts bovenin beeld en kies voor 'Instellingen'.
    3. Ga naar beneden, naar 'Mijn abonnement'.
    4. Achter het abonnement vind je de knop 'Abonnement stopzetten'
    5. Je krijgt nu een scherm te zien, waar je gevraagd wordt om je opzegging te bevestigen.
    6. In het volgende scherm krijg je de datum te zien waarop het abonnement wordt beëindigd, wat de volgende betaaldatum is. Er wordt na deze periode geen abonnementsgeld meer afgeschreven.

    Mocht je een abonnement hebben op NLZiet en dat abonnement willen beëindigen, dan kun je dat doen via je account op de website van NLZiet.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Pincode instellen

    Met een gratis account op NPO Start of een abonnement op NPO Start Plus heb je de mogelijkheid om een pincode in te stellen. Wanneer er is ingelogd op een kindprofiel, dan zijn alle andere profielen vergrendeld en kan er niet door het kind uitgelogd worden of overgeschakeld worden naar een ander profiel zonder pincode in te vullen. Zodra overgeschakeld wordt naar een ander profiel, dan wordt er om de pincode gevraagd. Hierdoor weet je zeker dat je kind geen uitzendingen kan bekijken die door Kijkwijzer ongeschikt zijn beoordeeld voor zijn/haar leeftijd.

    Volg onderstaande stappen om een pincode in te stellen.
    1. Log in op npo.nl met je inloggegevens.
    2. Klik op je gebruikersnaam rechts bovenin beeld en kies voor 'Instellingen'.
    3. Ga naar beneden, naar 'Profielen'.
    4. Bij de optie 'Pincode' vind je de pincode weergegeven met sterretjes. Achter de sterretjes kun je klikken op 'Wijzig'
    5. Je krijgt nu de huidige pincode te zien (als je deze reeds hebt opgegeven) en kunt de nieuwe pincode invullen.
    6. Klik op 'Bevestig' om de pincode in te stellen.

    Als je een abonnement hebt op NPO Start Plus abonnement, dan heb je het bijkomende voordeel dat je content met een leeftijdsrestrictie 16+ alsnog kunt bekijken overdag. Wij zijn verplicht om uitzendingen met een NICAM beoordeling van 16+ te blokkeren en alleen beschikbaar te maken tussen 22.00 uur en 06.00 uur. Door een abonnement te nemen op NPO Start Plus kun je de uitzending alsnog overdag bekijken.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Pincode vergeten

    Wanneer je je pincode bent vergeten, dan kun je deze terugvinden (en indien gewenst wijzigen) in je account.

    Als je inlogt, kun je klikken op 'Instellingen'. Ga vervolgens naar beneden naar de optie 'Profielen', waaronder je de pincode in sterretjes ziet staan. Klik op 'Wijzig' en je vindt je huidige pincode terug. Als je deze wilt wijzigen, dan verander je de cijfers in een nieuwe code en kies je voor 'Bevestigen'. Dit kan alleen gedaan worden vanuit een normaal profiel, niet vanuit een kinderprofiel.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Beschikbaarheid

  • Oude programma’s terugkijken

    Programma's waarvan we de rechten hebben, gaan soms terug tot 1 januari 2009. Bij de vernieuwing van npo.nl in 2017 zijn sowieso alle uitzendingen tot 1 januari 2014 meegenomen. Uit de periode daarvóór is een zeer ruime selectie gemaakt. Niet overgezet zijn bijvoorbeeld uitzendingen die nooit of zelden zijn opgevraagd. Het zou te veel geld kosten om ook al deze oude programma's over te zetten, om ze in de nieuwe player afspeelbaar te maken.

    Nederlandse producties kun je in de meeste gevallen nog wel terugvinden en (tegen betaling) opvragen bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, dat ons audiovisuele archief beheert. Op de website www.beeldengeluid.nl vind je de online catalogus waar je de uitzendingen kunt opzoeken.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Een programma is niet (meer) beschikbaar

    Niet alle uitzendingen zijn terug te kijken op NPO Start. In verband met uitzendrechten mogen verschillende programma's na uitzending op televisie niet of slechts een beperkte periode online beschikbaar staan.

    Als een programma voor een beperkte periode bekeken kan worden, dan staat dat aangegeven onder de player. Je ziet hier de tijd staan dat de aflevering nog online bekeken kan worden. Na deze periode verdwijnt de uitzending van NPO Start en kan deze niet meer gevonden worden. Wel kun je de uitzending nog vinden, als je deze zoekt via de online gids. In dat geval staat er 'Niet beschikbaar' in de player.

    In sommige gevallen kun je een uitzending niet meer terugkijken op NPO Start, maar wordt deze nog wel aangeboden op NPO Start Plus. In dit geval staat dit aangegeven in de player. Door te klikken op de melding word je doorverwezen naar NPO Start Plus, waar je de uitzending met een abonnement alsnog kunt bekijken.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • De uitzending staat niet op NPO Start, maar wel op NPO Start Plus

    Het kan zijn dat een programma wel op NPO Start Plus te zien is, terwijl het niet gratis op NPO Start bekeken kan worden. Uitzendrechten van programma's zijn standaard beschikbaar voor uitzending op televisie. Er zijn vervolgens andere uitzendrechten nodig om uitzendingen ook online beschikbaar te mogen maken.

    In sommige gevallen hebben we niet de mogelijkheid om deze rechten te verkrijgen, waardoor we een uitzending niet of een korte periode gratis beschikbaar kunnen maken. Met NPO Start Plus hebben we de mogelijkheid om deze uitzendingen alsnog of voor een langere periode aan te bieden. Het abonnementsgeld, dat betaald wordt voor NPO Start Plus, wordt namelijk deels besteed aan het afkopen van deze uitzendrechten voor uitzending op NPO Start Plus.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Toch reclame of geen HD op NPO Start Plus

    De live kanalen van de NPO worden 1 op 1 doorgezet naar NPO Start Plus, waardoor je ook de STER-reclame te zien krijgt tussen programma's door. De livestreams worden daarnaast niet in HD aangeboden. Het kan ook voorkomen dat je de losse (gemiste) uitzendingen ziet met reclame en in een standaard beeldkwaliteit, ondanks dat je een abonnement hebt op NPO Start Plus.

    Om uitzendingen beschikbaar te maken op NPO Start Plus zijn extra uitzendrechten nodig, die vaak afgekocht moeten worden. In sommige gevallen is het voor ons niet mogelijk om deze rechten te verkrijgen, waardoor we de uitzendingen alleen beschikbaar kunnen maken op NPO Start. Content ouder dan een jaar of waar de rechten niet van beschikbaar zijn voor NPO Start Plus, willen we alsnog graag aanbieden. Deze zie je daarom in SD kwaliteit en met reclame.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Uitzending korter beschikbaar via ontvanger tv-provider

    Niet al onze uitzendingen kunnen voor een onbeperkte periode worden teruggekeken. Afhankelijk van je TV-provider, kun je de uitzending meestal tot een week na uitzending vinden in de gemistdienst van je provider. Mocht je een uitzending van langer dan een week geleden willen bekijken, dan kun je controleren of de desbetreffende aflevering wel beschikbaar is op NPO Start op npo.nl en in de NPO Start-app. In sommige gevallen hebben wij de mogelijkheid om onze content via NPO Start langer aan te bieden.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • De uitzending is niet beschikbaar bij tv-provider, maar wel op NPO Start

    Sommige programma's zijn niet te bekijken via de gemistdienst van je TV-provider. Voor de uitzending van programma's hebben we voor alle verschillende platformen andere uitzendrechten nodig. Zo kan het gebeuren dat wij geen rechten hebben om een uitzending beschikbaar te maken voor de gemistdienst van je tv-provider, maar wel voor NPO Start.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • Opsporing Verzocht staat korter dan een week op NPO Start

    In de regel kun je alle afleveringen van het programma Opsporing Verzocht tot vrijdagavond bekijken op NPO Start. Op vrijdagavond wordt de uitzending offline gehaald. Indien een verdachte, gezocht in een van onze afleveringen, gevonden wordt, zijn wij verplicht om de uitzending direct offline te halen. Hierdoor kan het gebeuren dat de uitzending al direct of na een paar dagen niet meer te bekijken is.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Buitenland

  • NPO Start-app nu ook beschikbaar in het buitenland

    Voorheen was het niet mogelijk om de NPO Start-app te downloaden in het buitenland. We konden de bescherming van de auteursrechten in de NPO Start-app niet volledig garanderen, waardoor we de app niet beschikbaar konden maken. Met de overgang naar NPO Start hebben we een extra beveiliging toegevoegd aan onze uitzendingen. Deze zorgt ervoor dat er niet meer via de browser van de telefoon/tablet gekeken kan worden, maar ook dat de uitzendingen in de NPO Start-app nu goed beveiligd zijn.

    Om deze reden kunt u sinds augustus 2017 de NPO Start-app ook downloaden op uw toestel, wanneer u niet in Nederland bent. Om de NPO Start-app te kunnen gebruiken, is het wel noodzakelijk dat op uw toestel Androidversie 4.3 of hoger of iOS 8 of hoger staat. Zie hier voor alle systeemvoorkeuren.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • NPO Start in het Koninkrijk der Nederlanden

    Sommige uitzendrechten, die nodig zijn voor het online aanbieden van uitzendingen, worden bij de Nederlandse Publieke Omroep afgekocht voor uitzending binnen Nederland. De landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten zijn weliswaar onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden, ze zijn echter formeel geen onderdeel van Nederland. Dit betekent dat een deel van onze uitzendingen helaas niet te bekijken is op deze eilanden. Het aanbod van BVN, de publieke televisiezender voor Nederlanders en Vlamingen in het buitenland, is wel in zijn geheel buiten Nederland te bekijken. Dus ook op Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Op de website https://www.bvn.tv/ en in de BVN-app kun je de livestream van BVN afspelen, waar je een geselecteerd aanbod kunt zien van onze programma's en de programma's van VRT. Daarnaast is BVN te bekijken via satelliet.

    De eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba (BES-eilanden) zijn sinds 10 oktober 2010 onderdeel van Nederland, waardoor hier wel ons volledige aanbod online bekeken kan worden. Het is dan wel noodzakelijk dat je beschikt over een Nederlands IP-adres of een IP-adres met een van de eilanden als landcode. Je internetprovider kan voor je nagaan welke landcode het IP-adres heeft, dat je van hen afneemt.

    We onderzoeken op dit moment of het mogelijk is om ons volledige aanbod beschikbaar te maken voor het gehele Koninkrijk der Nederlanden. Of en wanneer dit mogelijk wordt, is nog niet bekend.

    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • NPO Start Plus kijken in het buitenland

    Met een abonnement op NPO Start Plus heb je sinds kort de mogelijkheid om het abonnement te gebruiken in de gehele EU. Dit geldt voor zowel het terugkijken van een gemiste aflevering van gisteren als voor het bingewatchen van hele seizoenen. Ga je op vakantie binnen de EU, dan hoef je niks meer te missen. Een abonnement op NPO Start Plus kan alleen afgesloten worden in Nederland.

    Alleen NPO Start Plus kun je volledig bekijken binnen de EU. Uitzendingen, die vanwege uitzendrechten alleen op NPO Start te bekijken zijn en helaas niet buiten Nederland getoond mogen worden, zijn niet beschikbaar. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de livestreams van NPO 1, NPO 2 en NPO 3 of aan bepaalde aangekochte content. Mocht je alsnog graag live kijken buiten Nederland, dan kun je terecht bij BVN op bvn.tv of kun je kijken naar de livestreams van NPO NIeuws en NPO Politiek.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag
  • NPO Start in het buitenland

    Een deel van onze programma's mag in verband met uitzendrechten niet uitgezonden worden in het buitenland. Hierdoor kun je ook de livestreams niet afspelen. Wanneer je een programma, waar we de rechten niet voor hebben, of de livestream probeert af te spelen krijg je de volgende melding te zien: 'Voor deze aflevering geldt een rechtenbeperking. Het is daarom niet toegestaan om vanaf uw geografische locatie naar deze aflevering te kijken.' Een deel van onze programma's kun je na de live uitzending alsnog terugkijken op NPO Start.

    De livestreams van NPO Politiek en NPO Nieuws kun je wel bekijken in het buitenland. Ook BVN, de publieke televisiezender voor Nederlanders en Vlamingen in het buitenland, is buiten Nederland te bekijken. Via de website https://www.bvn.tv/ en in de BVN-app kun je de livestream van BVN afspelen, waar je een geselecteerd aanbod kunt zien van NPO programma's en de programma's van VRT.
    Beantwoordt bovenstaande niet jouw vraag?
    Stel je eigen vraag

Stel je vraag

Upload bestand